Vanliga frågor och svar

Vart hör jag av mig vid akut skada?
Föreningen har en fastighetsförvaltare och jourservice. Vid akuta ärenden (innan kl 07:00 och efter kl 16:00, samt helger) så som större vattenläcka, stopp i avlopp eller elfel kontakta Fastighetsservice på telefon 0771-330 300. Tänk dock på att kontaktar man jouren i ärenden som inte är garantiärenden eller föreningens ansvar så får du själv stå för kostnaden. Information om vad du som bostadsrättsinnehavare själv ansvarar för i din lägenhet finns här https://www.brfinspirationen.se/ansvar.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Andrahandsuthyrning av din bostadsrätt är endast tillåten efter godkännande av styrelsen. Detta för att styrelsen ska ha information om vilka som bor i föreningens lägenheter. Information om hur du ansöker om tillstånd finns på sidan för andrahandsupplåtelse. Viktigt att veta är att olovlig andrahandsupplåtelse är skäl till uppsägning enligt föreningen stadgar och bostadsrättslagen.

Vart gör jag om jag har fått skadedjur i min lägenhet eller förråd?
Varje medlem är skyldig att vid första upptäckt av skadedjur anmäla detta till styrelsen i bostadsrättsföreningen per omgående. Detta för att förhindra att skadedjur sprids mellan lägenheter i fastigheten. Har du upptäckt skadedjur i din lägenhet eller förråd mejla styrelsen@brfinspirationen.se för att få hjälp med kontakt för eventuell sanering.

Varför är mina element inte varma?
I föreningens fastigheter finns ett system som utöver de vred som finns på elementen centralt styr reglering av värme i element och handdukstork. Systemet tar hänsyn till både inom- och utomhustemperatur och reglerar värme i föreningens lägenheter enligt branschstandard. Det kan därmed upplevas kallt i lägenheten vid den första kylan på hösten innan systemet har anpassat värmen efter temperaturen utomhus. Temperaturen i lägenheten skall dock inte behöva understiga 20 grader under en längre period. Om detta är fallet, kontakta styrelsen så undersöker vi det närmare.

Varför blir inte min handdukstorkare varm?
Handdukstorkarna i badrummen styrs av samma centrala system som lägenheternas element. Systemet regleras av både inom- och utomhustemperatur och värmen i handdukstorken är därmed svagare innan det blivit tillräckligt kallt ute för att kunna få ut maximal effekt.

Vart betalar jag föreningsavgiften?

Årsavgiften betalas till föreningens ekonomiska förvaltare Frubo AB. Har du frågor kring dina betalningar eller fakturor mejla Frubo på info@frubo.se. Här finns ytterligare information vad som gäller vid obetald årsavgift.

Hur ansöker jag om autogiro eller e-faktura?
Ansökan om autogiro eller mailfaktura görs via Frubo. För att anmäla e-faktura kontakta din egen bank eller internetbank. Mer information om betalning finner du här.

Vad ingår i årsavgiften?
I årsavgiften ingår kanalpaket bas hos Telenor, ip-telefoni, bredband samt hushållsel. Utöver detta går årsavgiften till att betala föreningens lån samt skötsel av fastigheten.

Vad är portkoden?
Portkoden är en fyrsiffrig kod som gäller till alla föreningens portkodspaneler. Om du inte vet vad koden är eller har glömt bort den kan du mejla till styrelsen@brfinspirationen.se och be dem skicka den till dig. 

Är det samma portkod till alla portar?
Ja, det är samma fyrsiffriga kod till föreningens tre portar.

Har föreningen några parkeringsplatser?
Föreningen har inga parkeringsplatser. Istället hänvisas boende till det kommunala bolaget Dukaten som sköter parkeringarna i Vallastaden och som erbjuder förhyda p-platser både i parkeringshus och utomhus.

Hur fungerar sopsugarna?
Hantering av hushållssopor i Vallastaden sköts av Tekniska Verken som har installerat sopsugar i området. För att använda sopsugarna behöver boende teckna ett abonnemang hos Tekniska Verken. De skickar sedan ut taggar som används för att öppna sopsugarna. Mer information om hur du tecknar ett abonnemang och hur sopsugarna används finns på Teknisk Verkens hemsida https://www.tekniskaverken.se/vallastaden/.

Fungerar min tagg till alla sopsugar i Vallastaden?
Ja, taggen som ni beställt från Tekniska Verken fungerar till alla sopstationer i Vallastaden. 

Vad gör jag om sopsugen inte fungerar?
Det är alla medlemmars skyldighet att felanmäla om det är driftstopp i sopsugen. Felanmälan görs till Tekniska Verken. Telefonnummer för att felanmäla sopsugarna till Tekniska Verken står på sopsugen. Viktigt är att inte lämna sopor bredvid sopsugen om det är stopp i denna, då det drar till sig råttor och andra skadedjur. Släng istället dina sopor i en sopsug i ett annat kvarter i Vallastaden.

Vart finns det ett återvinningsrum?
Återvinningsrum finns i parkeringshuset Flustret och drivs av Teknisk Verken. Boende behöver en tagg för att komma in i återvinningsrummet vilken är samma tagg som används till sopsugarna.

Hur får jag min TV-box att fungera?
Föreningen har ett gruppavtal med Telenor. Du som är nyinflyttad ska höra av dig till Telenor och skapa ett konto för att kunna använda Telenors tjänster. Uppge adress, lägenhetsnummer samt personnummer när du skapar ett konto så ska du ha tillgång till de tjänster som föreningen har tecknat.

Kan jag ändra kanalutbud och bredbandshastighet?
Föreningen har en gruppanslutning till Telenor där basutbud ingår i årsavgiften. Du kan själv lägga till kanaler eller utöka bandbredd men står då själv för kostnaden som fakturerar separat hos Telenor. För att göra detta kontaktar boende själva kundtjänst hos Telenor.

Vad är det för skillnad på Samfälligheten Inspirationen och bostadsrättsföreningen Inspirationen?
Bostadsrättsföreningen Inspirationen utgörs av de medlemmar som äger en bostadsrätt på adresserna Kunskapslänken 94-100, samt Medicingränd 3. Bostadsrättsföreningen Inspirationen är även medlem i Samfälligheten Inspirationen och bostadsrättsföreningens medlemmar tar på så vis del av de förmåner som Samfälligheten Inspirationen erbjuder, så som övernattningslägenheter och föreningslokal.

Vad är Samfälligheten Inspirationen?
Samfälligheten är en förening där medlemmarna representeras av de bostadsrättsföreningar och hyresrättsföreningar som finns i kvarteret. Vallastaden har ett flertal samfällighetsföreningar och den samfällighetsförening som bostadsrättsföreningen Inspirationen är medlem i är Samfälligheten Inspirationen. Det är Samfälligheten som äger marken och Felleshuset på innergården. Det är därmed Samfälligheten som ansvarar för skötsel för dessa. Samfälligheten äger inga bostadsrätter eller hyresrätter utan ska verka för gemenskap i kvarteret.

Hur bokar jag ett övernattningsrum?
Övernattningsrummen sköts av Samfälligheten Inspirationen och bokas genom dem. Information om hur du bokar rummen finns på Samfällighetens hemsida https://www.samfalligheteninspirationen.com/boende

Hur bokar jag Samfällighetens föreningslokal?
Föreningslokalen sköts av Samfälligheten Inspirationen och bokas genom dem. Information om hur du bokar lokalen finns på Samfällighetens hemsida https://www.samfalligheteninspirationen.com/boende

Vad gör jag om mina grannar stör?
Enligt föreningens stadgar ska alla medlemmar följa de trivselregler som tagits fram. Trivselreglerna finner du här. Upplever du att någon medlem bryter mot dessa regler, anteckna vilken typ av störning samt tidpunkt och datum för störningen och även vilken medlem du misstänker störningen kommer ifrån och kontakta styrelsen. 

Vad får jag göra i min bostadsrätt?
Som bostadsrättsinnehavare äger du rätten att bo i lägenheten som du köpt. Det är fortfarande föreningen som äger lägenheten men du som bostadsrättsinnehavare har fortfarande möjlighet att göra mindre ingrepp eller renoveringar i din bostadsrätt. Är du osäker på om du har rätt att genomföra en renovering eller ska göra större ingrepp bör du kontakta styrelsen för ett godkännande. 

Jag ska flytta vad gäller då?
Ska du flytta och sälja din lägenhet ska du ansöka om utträde från föreningen. Vanligtvis sköter din mäklare detta. Mer information om vad som gäller för utträdande medlemmar finner du här

Jag är nyinflyttad, vart hittar jag relevant information?
Välkommen till Brf Inspirationen! Här finner du information om föreningen och vad du som medlem har tillgång till genom att vara medlem i Brf Inspirationen.

Vart vänder jag med idéer och förslag för att förbättra föreningen?
Styrelsen tar gärna emot förslag och idéer från medlemmar löpande under året. Har du en idé eller förslag mejla styrelsen@brfinspirationen.se.

Hur går jag tillväga om jag vill engagera mig i styrelsen eller bostadsrättsföreningen?
Styrelsen väljs på en föreningsstämma årligen. Alla medlemmar i föreningen är välkomna att löpande skicka in en ansökan om att gå med i styrelsen. Föreningen har även en trivselgrupp där du som medlem kan vara med och påverka utformningen av föreningens gemensamma ytor. Skicka ansökan eller intresseanmälan till styrelsen@brfinspirationen.se så berättar vi mer.

Hur får jag kontakt med styrelsen?
Styrelsens mailadress är styrelsen@brfinspirationen.se. Alla mail till denna adress skickas automatiskt vidare till alla medlemmar i styrelsen.